Jumaat, 9 Disember 2011

SESAWANG YANG BANYAK SAWANG

Assalamualaikum Warahmatullah Hiwabarakatuh....Salam pagi Jumaat buat pembaca blog yang senyap mahupun yang nyata....Dah lama betul tak menjengah blog ni. Hampir 4 bulan lamanya, lama betul....bukan tak de idea nak menulis dan berkongsi cerita. Cuma waktu...waktu...waktu...terlalu le cemburunya. Ada waktu senggang lebih syok melayani zzzzzz ataupun jalan-jalan window shopping @shopping complex@Irbid. Sesuatu saya harus lakukan-tulislah sesuatu dan jenguklah walaupun cuma  sebentar ke blog ni. Kesian dia ditinggalkan tanpa pesanan dan tanpa bicara. Kesian..kesian...kesian...
Sebenarnya dalam tempoh 4 bulan "ditinggalkan" oleh tuan punya blog,  banyak citrawarna kehidupan yang berlaku di bumi Jordan ini. Saya bercadang nak buat sedikit catatan ringkas di sini agar bila dah pulang ke Malaysia nanti dapatlah juga saya tatap kembali corat-coret kehidupan di sini. Pastinya semua ini menjadi kenangan hidup yang paling indah untuk diingati.

OGOS :

Apa yang berlaku di bulan Ogos ye ? Ketika ini musim panas di Jordan. 1 Ogos tarikh permulaan Ramadhan di sini. Ini kali ke-2 saya dan keluarga berpeluang berpuasa di sini. Sempat juga beberapa kali menunaikan solat terawikh di Masjid Jamiah / Masjid Universiti. Kenangan yang paling tak dapat dilupakan, kalau datang lambat alamatnya terpaksa solat di luar. Tapi macam tak kisah je sebab dapat aircond semulajadi. 10 hari pertama di Jordan, 10 hari pertengahan di Mekah dan Madinah, 10 hari terakhir di Jordan kembali.

Dalam pertengahan bulan Ramadhan kami sekeluarga berpeluang menjadi tetamu Allah kerana mengerjakan umrah bersama-sama K.Aizah sekeluarga dan Arif (adik suami saya). Seronoknya tak terkata walaupun sebelum musafir ke Mekah, banyak dugaan yang ditempuh, antaranya "mainan janji" oleh syarikat Arab yang kami sertai, satu malam berada di sempadan Jordan-Saudi, tidak singgah di Madinah dulu seperti yang dijanjikan, tapi terus ke Mekah. Namun begitu semua ini terubat tatkala berpeluang melihat Baitullah buat pertama kali dan menunaikan ibadah tawaf, saie dan sembahyang fardhu serta terawikh di Masjidil Haram. Biarpun amat letih dalam perjalanan selama hampir 42 jam dengan menaiki bas, Alhamdulillah sangat2 kerana Allah mengurniakan nikmat kekuatan ketika menunaikan umrah buat pertama kali dalam hidup saya. Maklumlah bulan puasa pulak tu....

Sesuatu yang tidak dapat saya lupa, K.Aizah didapati "hilang" pada hari pertama kami tiba di Mekah. Ketika itu kami dah check-in hotel. Pada mulanya kami sekeluarga tidak tahu, sehinggalah saat berbuka puasa, saya meminta Abang mengetuk pintu bilik hotel untuk menanyakan khabar K.Aizah sekeluarga. Alangkah terkejut, kerana K.Aizah dan Ust. Ridzuan tiada dalam bilik, yang ada hanya Nisreen, Iman dan Amjad. Menurut Nisreen, baba mereka pergi mencari mama mereka yang hilang. Sejak tengahari tak balik-balik ke hotel. Apa lagi....kelam-kabut juga kami sekeluarga dan meminta Nisreen serta adik-adiknya berada di bilik hotel kami. Malam itu, Abang dan Arif turut mencari K.Aizah. Sepanjang berada di hotel malam tu, hati saya tidak tenang dan sentiasa berdoa kepada Allah semoga Allah segera "mempertemukan" Ust. Ridzuan dan K.Aizah. Tiba-tiba sekitar jam 11 K.Aizah pulang ke hotel bersama Khaulah dan Nuha dlm keadaan yang keletihan. Syukur sangat2 ke hadarat Ilahi kerana kehilangan K.Aizah hanya selama 11 jam sahaja. Sebenarnya K.Aizah tidak hilang, cumanya tidak ada kenderaan untuk balik ke hotel. Hal ini disebabkan ketika Ramadhan jemaah terlalu ramai seperti musim haji. Ketika nak balik ke hotel terpaksa berebut2 menaiki coaster disebabkan jarak hotel dan masjid yang jauh. Disebabkan jemaah ramai, maka kami yang berbangsa Melayu ni terpaksa berjuangan dengan bangsa Arab untuk mendapatkan coaster. Itulah ceritanya.....

Bagi saya pengalaman mengerjakan umrah ketika Ramadhan adalah suatu perjuangan. Kerana apa saya katakan satu perjuangan ? Pertama, berpuasa pada musim panas ketika suhunya mencecah hampir 50 degree. Kedua, jemaah terlalu ramai seperti musim haji. Dan menurut seorang makcik dari Malaysia yang saya jumpa, katanya jemaah bulan Ramadhan lebih ramai dari haji. Oleh itu, kita terpaksa berebut-rebut sama ada untuk mendapatkan tempat duduk dalam coaster (dah lah coasternya sempit. Dan tak dapat bayangkan mcm mana orang Arab yang besar2 tu nak duduk dlm coaster tu. Kita yang Melayu dan berbadan agak kecil ni pun terasa semputnya....). Ketiga, perjuangan nak dapatkan tempat sembahyang di Masjidil Haram terutamanya ketika solat terawikh, orang terlalu ramai. Amat rugi kalau meninggalkan peluang untuk solat di Masjidil Haram disebabkan pahala yang berlipat kali ganda. Tetapi Alhamdulillah, Allah memberi kemudahan ketika saya solat terawikh-Auni Balqis tidur sampailah hampir habis nak sembahyang barulah dia terjaga. Kalau terjaga pula ada Arab yang memberi jajan. Seronok le dia. Keempat, perjuangan mengerjakan tawaf ketika matahari tegak di kepala. Bukannya jam 12 tengahari pun, baru pukul 7.30 pagi tetapi matahari telah memancarkan keterikan cahayanya. Tapi Alhamdulillah tawaf dapat disudahkan juga dan yang peliknya tidak terasa panas dan dahaga meskipun peluh memercik keluar. Kelima, perjuangan untuk mengambil wuduk kalau wuduk dah terbatal kerana tidak ada tandas yang berdekatan dgn kawasan tawaf. Cerita saya yang terpaksa mengambil wuduk hampir 20 kali kali ketika tawaf juga merupakan satu perjuangan buat saya. Saya terpaksa berpandai-pandai"menyalahgunakan" tempat minum air zam-zam untuk mengambil wuduk di situ. Bagi saya, Allah yang Maha Mengetahui kudrat hambaNya. Malahan tidak pula dimarahi atau dilarang oleh petugas-petugas di situ. Alhamdulillah.....

Cerita hotel pula ? Di Mekah amat2 selesa dan kami dapat memasak ala kadar untuk hidangan berbuka puasa. Di Madinah kurang selesa bagi kami yang berkeluarga kerana kemudahan untuk memasak agak sukar. Namun, Alhamdulillah...bagaimana ujian pun, Allah mengurniakan kami peluang untuk mengunjungi Baitullah dan Madinah. Di Madinah, saya sempat 2 kali mengunjungi Masjid Nabawi. Jarak antara hotel dan masjid memang jauh, dan agak lenguh juga kaki berjalan kerana tidak disediakan kenderaan. Tambahan pula dengan cuaca yang panas membahang. Saya sempat sekali berbuka puasa di masjid, iaitu di kawasan bumbung yang boleh buka dan tutup tu. Rezeki kami dapat juga berbuka puasa dgn pemberian bungkusan nasi, roti dan buah-buahan dari orang ramai yang berbuka puasa di situ. Di Madinah juga saya sempat mengunjungi kedai makan dan kedai runcit pemilik orang Indonesia. Di situ terdapat pelbagai masakan nusantara dan barang2 Asia Tenggara. Saya sempat membeli 2 kotak santan, kacang parpu dan nata de coco. Ada cendol dijual, tapi tak terasa pula nak membeli. Maklumlah bulan puasa, bukan nak makan sangat. Walaupun waktu malam perut tetap terasa kekenyangan.

Sepanjangan perjalanan pulang ke Irbid, saya cuba membayangkan kegetiran Rasulullah dan para sahabat dalam meluaskan syiar Islam untuk pastikan Islam sampai ke bumi Syam. Bagaimana agaknya perjalanan baginda dengan muka buminya yang amat-amat tandus dengan hanya menunggang unta sebagai kenderaan. Tidak dapat saya bayangkan bagaimana. Terlalu sukar untuk saya membayangkannya. Dan pastinya tanah Saudi yang tandus tetap meninggalkan pengalaman yang amat bermakna buat diri saya. Baitullah tetap kami akan kunjungi jika masih dikurniakan peluang dan ruang. Sekarang ni kalau rindu2kan Baitullah, channel Saudi Quran menjadi halwa mata untuk tatapan.

Nak upload gambar di Mekah, tapi asyik ralat jeh. Boring betul. Nantilah lain masa dan ketika.

10 hari terakhir bulan Ogos, saya membuat persiapan ala kadar untuk menyambut Hari Raya Aidilfitri berbekalkan keletihan yang masih berbaki setelah pulang mengerjakan umrah di samping peluang 10 hari terakhir bulan Ramadhan.


Amboi mak ! Konon kata nak buat catatan ringkas, tapi ni macam dah menulis 350 perkataan punya karangan ni. Kalah budak nak ambil SEPIEM ni. Tapi pastinya karangan ni banyak kesalahan tatabahasa. Tak pelah cikgu.....He3X.


SEPTEMBER :

Bulan ni saya lalui dengan penuh kemeriahan kerana banyak rumah terbuka yang saya hadiri. Tentunya kunjungan ke rumah-rumah terbuka sekitar Irbid ni dengan beserta rombongan Cik Kiah, iaitu keluarga saya sendiri, keluarga K.Aizah dan keluarga Suriani. Riuh-rendah rumah yang kami kunjungi bukannnya dengan kehadiran tetamu yang ramai, tetapi dengan keramahan dan kebisingan anak-anak kami (depa buat rumah orang macam rumah depa sendiri). Malu pun ada juga dengan tuan rumah. Terasa betapa meriahnya beraya di perantauan berbanding di tempat sendiri kerana boleh katakan hampir setiap hari ada saja rumah terbuka. Bulan ni juga anak-anak dah mula sesi persekolahan dan mereka mula bersekolah di tempat baru.


OKTOBER :

Apa perkara menarik bulan Oktober ye? Bila flash back balik....ada dua berita sedih yang saya terima, iaitu 2 orang kenalan saya kembali ke rahmatullah. Pertama, saya diberitakan bekas rakan sejawatan saya, Puan Nuratiqah Suhaili Leng meninggalkan dunia ini buat selama-lamanya setelah berperang dengan penyakit SLE hampir 15 tahun lamanya. K.Tiqah merupakan seorang mualaf dan tinggal satu taman dengan saya. Semoga ruhnya dicucuri rahmat Ilahi. Kedua, kenalan yang agak rapat dengan saya ketika saya mengajar di Negeri 9, iaitu Ustazah Khairah Haris. Sungguh-sungguh saya tak sangka setelah kira-kira 4 tahun kami berpisah, Ust. Khairah telah meninggalkan dunia ini buat selama-lamanya. Ustazah Khairah banyak memberi nasihat tentang kehidupan. Maklumlah beliau lebih berumur dan lebih banyak pengalaman berbanding saya yang lebih muda. Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh beliau. Al-Fatihah buat kedua-duanya.


NOVEMBER :

Seingat saya November saya lalui dengan perkara biasa-biasa sahaja. Pada bulan ini Abang menyambut hari jadinya yang ke? Ke berapa ye? 37 rasanya. Semoga Abang dapat menghabiskan PHdnya dengan penuh cemerlang dunia dan akhirat. Bulan ini juga seorang kenalan di Amman iaitu keluarga pasangan Ust. Syed dan K.Pah menimang cahaya mata Urdun. Saya turut mengunjungi K.Pah berserta keluarga K.Aizah. Saya bila nak menimang cahaya mata Urdun? Tak pelah...beri peluang kepada yang lebih muda untuk memenuhi wad bersalin Irbid ni. Tangguh dulu...balik Malaysia nanti baru keluarkan produk baru. He...he..he...Yang ada kat Jordan ni produk-produk lama untuk dipolish sebersih-bersihnya sebelum balik ke Malaysia. Semoga Allah membantu dengan "tanganNya" dalam saya menangani kerenah anak-anak di sini. Dan yang penting semoga Allah sentiasa memberi saya kesabaran..kesabaran...kesabaran...dlm mendidik amanah Allah ini.

Sekian....wassalam...catatan 4 bulan dalam kandungan.Hari ini dilahirkan seumpama bayi tak cukup sifat. Kalau org mengandung dah melepasi tempoh morning sickness ni.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

CATATAN POPULAR