Rabu, 14 Disember 2011

APAM GULA HANGUS

Orang kata, bukan sebarang orang yang kata le...tapi mengikut orang-orang yang pakar dalam bidang masakan, resepi yang sama, tapi kalau bakar akan dinamakan kek sarang semut, tapi kalau dikukus akan dinamakan apam gula hangus. Tapi saya kurang setuju untuk namakan masakan ini sebagai kek sarang semut sebab tak nampak pun sarangnya. Lebih sesuai dinamakan apam gula hangus. Resepi asal kukus, tapi saya disebabkan saya malas nak mengeluarkan periuk kukus yang besar gedabak tu, maka saya bakar saja. Lagipun oven dah tersedia, cuma masukkan adunan je. Petik sana, petik sini dah boleh jalan proses masak. Resepi ni saya rujuk dalam myresipi. Jom kita tengok resepinya.

APAM GULA HANGUS

BAHAN :
1 cawan gula pasir
1 cawan air panas
2 biji telur
2 sudu besar marjerin
2 sudu besar susu pekat
1/2 cawan minyak sayuran - saya guna minyak jagung
1 sudu teh soda bikarbonat
1 1/2 cawan tepung gandum

CARA :
1. Masak gula atas api. Buka api kuat dan biar gula cair serta berbuih-buih. Jangan gabra atau panik kerana asap-asap akan memenuhi ruang dapur anda. Setelah semua gula kelihatan cair, tutup api dan tuang sedikit demi sedikit air panas. Awas jangan pulak jengul kepala ke periuk, kerana air gula akan terpercik. Jadi, nak tuang air panas tu mesti secara berhati-hati. Slow motion gitu...Buka semula api dan masak hingga gula kembali cair kerana selepas kita masukkan air panas, ada gula yang beku semula. Biarkan air gula ni sejuk.
2. Telur, marjerin, susu dan minyak diblender bersama-sama. Blend ni mesti cukup 3 minit, jangan kurang dari 3 minit.  
3. Masukkan soda dan blender sebentar.
4. Masukkan air gula yang dah sejuk tadi. Pastikan air gula tu sejuk ye, jangan suam-suam apatah lagi panas. Blender lagi hingga sebati.
5. Masukkan tepung sikit-sikit dan blender lagi. Tapi saya tuang aduanan ni ke dalam bekas lain dan kacau tepung hingga sebati sbb kalau blend, adunan yang terlalu pekat ditakuti akan merosakkan blender anda.
6. Gliskan loyang dengan marjerin dan taburkan tepung. Tuang adunan ke dalam loyang.
7. Kalau nak kukus boleh kukus selama 45 minit dengan api sederhana atau sehingga masak.
8. Kalau nak bakar boleh bakar selama 50 minit dengan api bawah sahaja. Suhu 160 degree.
9. Sejukkan sebelum dipotong. Sedap juga dimakan panas-panas.

Selamat mencuba dengan resepi yang siap dengan petua-petuanya sekali. Rasanya ? Mengikut kata orang yang pernah merasa, sedap dan sesuai je dengan kemanisannya. Tidak terlalu manis.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

CATATAN POPULAR