Selasa, 13 Disember 2011

MINGGU KESAKITAN DI MUSIM SEJUK

Minggu ni masuk minggu ke-2, ahli keluarga dilanda kesakitan pada musim sejuk kali ni-Disember 2011. Bermula dengan Abang muntah-muntah (bukan mengandung ye), kemudian diikuti Afnan cirit-birit dan Auni juga muntah-muntah. Semuanya bermula pada malam yang sama. Setelah diberi rawatan ubat-ubatan oleh nurse tak bertauliah ni nampak ada pengurangan. Afnan dah mula ke sekolah esoknya. Tapi bila balik, katanya cikgu cakap esok jangan datang sekolah. Mujur le esoknya dia tidak ke sekolah sebab cirit-birit semula. Mau tak mau terpaksa bawa juga ke klinik sebab tengok dah semacam dia orang ni. Klinik dekat saja dengan rumah. Klinik Al Manar, jalan kaki dalam 3-5 minit dah sampai. Antara salah-satu faktor saya syok duduk sini, kemudahan awam seperti klinik teramat le dekatnya dengan rumah. Kalau kat  Malaysia terpaksa start kereta kalau nak ke klinik. Mujur juga dia orang tak kena cucuk kali ni. Just bagi ubat makan saja. Auni seperti biasa sampai klinik akan meraung sebab dah fobia banyak kali kena cucuk. Sesuatu yang saya tak suka cara rawatan kat sini, senang benar nak cucuk-mencucuk. Kalau kat M'sia jarang-jarang sekali nak cucuk pesakit, seboleh-bolehnya diberi ubat secara makan dulu (pengamatan seorang pesakit yang tak mengaji bidang kedoktoran).

Abang, Afnan dan Auni dah sihat, Anas pula cirit-birit. Banyak hari juga dia tak ke sekolah. Afnan pun saya masih rehatkan di rumah, sebab nak bagi dia betul-betul cergas dulu. Maka Atif  keseoranganlah dia ke sekolah. Mujur dia tak banyak kerenah.

Anas dan Afnan dah sihat, hari ni Atif pulak...demam. Sebelum tu cirit-birit juga, tapi cepat-cepat saya suapkan ubat.

Dan semalam Auni demam semula. Takut betul dengan kejadian Auni yang menggigil badan dia secara tiba-tiba masa saya nak salin pampers. Abang pulak tak de di rumah masa tu, pergi jumpa kawan Arab. Call K.Aizah datang rumah. K.Aizah suruh bukak semua baju yang tebal-tebal dan lepas bagi ubat, dia ok. Tak pernah lagi saya mengalami kejadian anak-anak menggigil mcm ni. Naik takut saya....Dan hari ni masih demam tapi demam mcm biasa, tak de menggigil lagi. Alhamdulillah, segala puji bg Allah yg berkuasa memberi kesakitan dan berkuasa juga menyembuhkan kesakitan. Bukan ubat, bukan doktor. Ubat dan doktor hanya ikhtiar manusia. Bomoh apatah lagi....

Alhamdulillah bersyukur sangat-sangat kepada Allah, setakat ni saya masih dikurniakan kesihatan yang baik meskipun semua ahli keluarga dah kena penangan kesakitan pada musim sejuk ni. Dapatlah saya jadi nurse tak bertauliah untuk jaga dan urus keluarga. Kalau saya yang sakit....huh alamat tak taulah nak kata macam mana. Dah le pesen darah rendah, kalau pergi klinik sah-sah kena masuk air satu botol. Alhamdulillah....Alhamdulillah...Alhamdulillah...sesangat. Sesungguhnya Allah Maha Mengetahui yang terbaik buat hamba-Nya.

Hari ni sebelum anak-anak ke sekolah, sempat le juga buatkan lagi kek coklat moist versi muffin yang saya buat semalam tu. Afnan request nak bawa bekal ke sekolah. Sebelum ke sekolah siap pesan, nanti buat kek 1 biji lagi untuk dia. Budak ni sorang memang gemar makan kek-kek dan kuih-muih. Duduk sini jgn gemuk-gedempol sudah ler....Sekian....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

CATATAN POPULAR